zabawy i gry związane z życiem bocianów:
1) Wędrówki bocianów – tor przeszkód symbolizuje trasę jaką bociany pokonują podczas jesiennych wędrówek. Po drodze dzieci znajdują przeszkody, które muszą pokonać, by dotrzeć do celu. Trasa wiedzie z Polski (start) do Afryki (meta). Zabawa rozpoczyna się od planszy Europy, gdzie prowadzący wyjaśnia jej przebieg.
EUROPA – zagrożenie dla bocianów stanowią przewody energetyczne, z którymi ptaki zderzają się podczas lotu. Dzieci pokonują rzędy sznurków imitujących druty, rozwieszonymi pomiędzy wbitymi w ziemię kołkami, imitującymi słupy.
MORZE – bociany lecą nad otwartym morzem. Dzieci mają przed sobą rozległe morze z niebieskich worków i tylko jedną wąską cieśninę – ławkę, po której mogą przejść.
EGIPT – bociany lecą wzdłuż doliny Nilu, którą stanowi rozciągnięty sznurek. Dzieci skaczą na jednej nodze, wzdłuż sznurka.
AFRYKA – dzieci układają z klocków – puzzli sześć afrykańskich zwierząt: nosorożec, zebra, żyrafa, lew, słoń, tygrys.
2) Składanie jaj w gniazdach – na linii startu ustawia się jedno dziecko „bocian”. W połowie wyznaczonej trasy staje kolega lub koleżanka (bocianowe). Na sygnał „bocian” dziecko skacze na jednej nodze w kierunku kolegi niosąc w ręku piłkę (symbolizujące jajo bocianie).
3) Żerujące boćki – na podłodze ułożone są w pewnej odległości trzy obręcze imitujące gniazda. Pomiędzy nimi rozłożone są sylwety zwierząt: myszy, ślimaki, żaby, węże itp. Na sygnał dziecko, skacząc na jednej nodze musi zebrać jak najwięcej „pożywienia”, czyli zbiera sylwety zwierząt. Do gniazda można przynosić tylko po jednej ofierze.
4) Quiz – dotyczy życia bocianów jak i zagadnień ekologicznych – ochrony przyrody. Nauczyciel czyta pytania, a dzieci odpowiadają podnosząc karteczki: tak-zielone, nie-czerwone.
Organizatorkami Dnia Bociana w Szkole Podstawowej w Rogalinku były panie: Gabriela Matuszak i Alina Potocka koordynujące realizację projektu „Bocian”